What's a good performing website?
Blog samenvatten en opslaan op jouw favoriete AI?
Op deze pagina

Het zit in onze natuur om snel te oordelen over van alles en nog wat.
Zo ook over websites. Maar, wat is objectief gezien nu een goed presterende website? Laten we eerst een lijstje maken van alle dingen waarvan je zou kunnen zeggen dat deze betrekking hebben tot de website prestatie. Bijvoorbeeld:
- Doet je website wat deze moet doen? (doel van je website)
- Website snelheid (time to first byte, page-load time)
- Omvang website / dataverbruik van website
- Naam / URL / vindbaarheid van je website (SEO)
- Vinden je klanten je website duidelijk, helder, en makkelijk te navigeren? UX/UI
Doet je website wat deze moet doen? (doel van je website)
‘Op een mooi paard kun je niet rijden, als het mank is.’
Mooi of lelijk, we kunnen een website eigenlijk alleen maar beoordelen als we weten waarvoor deze is gemaakt. Wat de intentie erachter was. Sommige websites zien er niet bepaald mooi uit maar worden wel miljoenen keren bezocht per jaar (zoals bijvoorbeeld deze: https://imapsync.lamiral.info/). Andere websites zien er extreem gelikt uit (zoals www.wptwan.nl) maar hebben bijna geen bezoekers (nóg niet!).
Veel of weinig bezoekers zegt nog steeds niet direct iets over hoe goed je website voor jou werkt. Het is maar net wat je doel is ermee, en ook hoeveel één klant waard is. Stel je stuurt je website naar tien mensen, en één ervan wordt een klant, mede omdat de website goed en mooi uitlegt wat je doet. De site haalt de partij als het ware over (laatste zetje) om zaken met je te doen. Stel die klant is 3.000 euro waard. Dan heb je de kosten van de website er alweer uit. Maar als jouw klanten slechts 300 euro bij je uitgeven, dan heb je meer leads, meer traffic, en meer conversies nodig. Zo simpel is het. Een webshop met hele goedkope producten? Die heeft waarschijnlijk duizenden of tienduizenden bezoekers per maand nodig om rendabel te zijn.
OK, leuk verhaal en mooie berekeningen, maar wat zijn dan de hoofdzakelijke doelen van websites?
Een website als ‘online visitekaartje‘
Dit is wat veel bedrijven vaak ten eerste willen. Een website die als ‘online visitekaartje’. De site moet het bedrijf of het idee op de juiste manier representeren. In de juiste stijl en tone of voice. De informatie moet duidelijk zijn of men moet in elk geval zien hoe men contact op kan nemen en waarvoor.
Dit kan één webpagina zijn of meerdere pagina’s, afhankelijk van hoeveel je wilt vertellen op je site. Als het verhaal per onderdeel wat langer is, dan zijn meerdere pagina’s wel aan te raden. Hier zijn echter geen gouden regels voor. Een mega lange landing page werkt soms beter dan een website met tientallen pagina’s. Het is maar net hoe je de content structureert, hoe de copy is geschreven, en welke flow het beste werkt.
Het online visitekaartje is echter vaak een kleine simpele website. Het WP Twan Basis pakket is hiervoor in het leven geroepen.
Een website als online conversie machine’. Klanten, leden, bereik vergroten.
Dit is de volgende stap voor veel website-eigenaren. Groeien met meer online marketing, met de website als kern onderdeel van de strategie. De website als plek waar dingen samen komen. Het doel van dit soort websites is om actief meer mensen te bereiken, en mensen zogenaamd te laten ‘converteren’ tot een lead, of zelfs klant. Het kan ook om abonnees, leden of sponsoren gaan. Deze website worden specifiek ontworpen om mensen bepaalde acties te laten ondernemen, en zo helpen je bedrijf te laten groeien.
Hierbij is het dus belangrijk om het aantal bezoekers, leads, en uiteindelijke klanten steeds te evalueren, en vergelijken met je targets. Als het niet naar wens is, kun je ervoor kiezen om de website weer aan te passen. Maar let op: soms ligt het niet aan de website, maar meer aan je product-market fit (willen genoeg mensen wel wat jij aanbiedt?), of andere zaken. Let dus op met het te snel beoordelen van je website op basis van tegenvallende resultaten.
Tegelijkertijd mag je natuurlijk kritisch zijn. Als jij ervan overtuigd bent op basis van ervaring en ook harde cijfers, dat er een flinke vraag naar jouw product of dienst is, mag je natuurlijk verwachten dat er ook goede resultaten uit je website komen. Mits je de website ook goed distribueert via verschillende marketing kanalen (SEO, social channels, advertenties, etc.). Het WP Twan Pro and Growth package
Een stap verder: Een website als het online ‘thuis’ van je onderneming, de vertrouwde plek, het (online) archief.
Websites die al wat ouder zijn, worden op termijn echt het ‘online thuis’ van de organisatie of het idee. Dus naast de informatieve pagina’s, de sales-gerichte landingspagina’s (met conversies als doel), is het nu een vertrouwde plek geworden waar klanten, medewerkers, en andere stakeholders altijd naartoe kunnen gaan om even wat op te zoeken. Waar ze oude berichten, of nieuwe updates vinden. Bijvoorbeeld nieuwe informatie over het leiderschapsteam, eventuele speciale aanbiedingen, de algehele dienstverlening maar ook achtergronden en de kennis en ervaring van het bedrijf. Het is dan vaak ook een plek waar men geen gaat voor het downloaden van zaken als algemene voorwaarden, inloggen op een klant account om zo klant specifieke informatie terug te vinden, of voor het downloaden van de corporate branding elementen welke nodig zijn voor evenementen, samenwerkingen, advertenties, etc.. Mijn WP Twan Premium pakket is een goed begin als je op zoek bent naar een serieuze online aanwezigheid zoals hier beschreven.
Je ziet, voor elk doel van een website moet je de website op andere zaken evalueren en beoordelen.
Is een website echt nodig?
Is het absoluut noodzakelijk om een website te hebben? Nee zeker niet voor iedereen. Je kunt een business ook bouwen middels een goed LinkedIn profiel bijvoorbeeld. Of zelfs via een old school facebook pagina. Of zonder enige online aanwezigheid. Puur via het kletsen met mensen en telefoonnummers verzamelen. Het is zeker mogelijk. Maar een website is in veel gevallen wel erg handig. Voor jouw klanten en je netwerk, om alles te kunnen vinden over wat jij doet en aanbiedt. Op één plek, overzichtelijk en herkenbaar. Om vertrouwen te wekken.
Website snelheid (time to first byte, page-load time)
Veel mensen, met name webdevelopers, bedoelen met een ‘goed presterende website’ een website die snel laadt. Er zijn allerlei prachtige termen bedacht om de snelheid van websites te meten. In de onderstaande tabel zie je de belangrijkste metrics. Deze zijn gesorteerd op een logische volgorden. De bovenste (TTFB) is de metric die aangeeft hoe snel de server initieel reageert op een verzoek (jouw domein naam die wordt ingetypt in de browser). De onderste is wanneer een pagina volledig is geladen. De overige metrics zitten tussen deze twee eindpunten in.
Metric | Volledige naam | Wat meet het? | Relevantie voor page-to-page |
---|
TTFB | Time To First Byte | Tijd tot de server het eerste stukje data terugstuurt na een request. | Belangrijk voor serverrespons, maar zegt weinig over de totale overgang naar de volgende pagina. |
FCP | First Contentful Paint | Eerste keer dat de gebruiker iets visueels ziet (tekst, afbeelding, achtergrond). | Zorgt dat de gebruiker ziet dat de nieuwe pagina begint te laden. |
LCP | Largest Contentful Paint | Tijd tot het grootste zichtbare element verschijnt (bv. hero image of headline). | Heel bepalend voor hoe snel de gebruiker de nieuwe pagina ervaart als geladen. |
CLS | Cumulative Layout Shift | Hoeveel visuele elementen verschuiven tijdens laden. | Direct invloed op de ervaring bij navigeren: rommelige shifts maken overgang vervelend. |
TTI | Time To Interactive | Tijd tot de pagina volledig bruikbaar is (scripts geladen, knoppen klikbaar). | Heel belangrijk voor de gebruikservaring: kan ik meteen scrollen/klikken na een page load? |
Page Load Time | (generieke term) | Totale tijd van klik → volledig geladen pagina. | Dit is de meest directe metric voor page-to-page navigatie. |
Website performance testing tools
Er zijn allerlei tools die de snelheid van websites kunnen testen. Ik zal hier de 4 belangrijkste noemen die wereldwijd worden gezien als dé 4 tools om je website mee te analyseren. Deze tools zijn allemaal ontwikkelt tussen 2005 en 2010, en dus al zeer lang operationeel.
Kort op een rijtje:
GTmetrix – zeer populair bij developers en agencies door de Waterfall analyse en de mogelijkheid om testlocatie/condities te kiezen.
Google PageSpeed Insights (PSI) – door Google zelf, dus onmisbaar vanwege de Core Web Vitals en SEO-relevantie.
WebPageTest – de “deep dive” tool voor performance specialisten, enorm gedetailleerd en betrouwbaar.
Pingdom Tools – laagdrempelig en veel gebruikt voor snelle checks en monitoring.
GT Metrix
GT Metrix is een van de bekendste platformen die de prestaties van website kan meten. GT Metrix is een zeer uitgebreide tool die je website op honderden factoren scant en op basis daarvan een score geeft. Is je score laag, dan kun je gaan uitzoeken waar dit precies aan ligt.
Hoe ziet het eruit?
Hier onder zie je de score van WPTwan.nl, op basis van een scan door een server in Londen. Je ziet dat de Largest Contentful Paint (LCP) 1.0 seconden is. Dit betekent dat de pagina praktisch zichtbaar is binnen 1 seconde.

De GT Metrix tool is ontzettend handig om erachter te komen waarom je website traag laadt. Met de waterfall chart kun je zien welke zogenaamde ‘assets’ zorgen voor mogelijke vertragingen. Op basis daarvan kun je deze zaken optimaliseren op je website.

Google’s Page Speed insights
Google’s Page Speed Insights (PSI) tool is een andere veelgebruikte tool om website performance te meten en analyseren. PSI richt zich op overzichtelijke, actiegerichte aanbevelingen in lijn met SEO (zoals Core Web Vitals), maar biedt minder diepgaande technische overzichten.
Technisch gezien zegt PSI niet direct iets over je daadwerkelijke laadtijd. De tool geeft scores / punten voor optimalisaties die je hebt doorgevoerd op je website, niet voor de échte snelheid van je site. Toch is het een handige tool, omdat Google deze zaken belangrijk vindt en dus je vindbaarheid beïnvloeden.
Hoe ziet het eruit?

Webpagetest.org
Webpagetest.org is een tool die zeer uitgebreide en overzichtelijke feedback geeft op je website performance. Ik gebruik de tool al meer dan 5 jaar en vind het persoonlijke de beste tool. Web Page Test wordt ook online door developers vaak gezien als de meest betrouwbare tool, omdat je je testlocatie, netwerksnelheid, en aantal runs (bijv. 3–5) kunt instellen en het gemiddelde kunt nemen. Resultaten zijn daardoor minder gevarieerd dan bij bijvoorbeeld PSI of GT Metrix.
Hoe ziet het eruit?

Pingdom
Pingdom is ook een zeer populaire test tool omdat deze snel en eenvoudig is. De testmethode wijkt wel af van de andere methodes en tools hierboven. Er wordt bijvoorbeeld alleen gekeken naar hoe lang het duurt voordat echt de hele pagina geladen is.
Andere beoordelingscriteria
- Pingdom hanteert ietwat verouderde regels, zoals “minify JavaScript” of “combineer CSS”.
- Moderne tools (PSI, GTmetrix) kijken meer naar Core Web Vitals en UX-metrics.
- Gevolg: je kunt op PSI een 80/100 hebben, maar op Pingdom een D of F, omdat je bv. meerdere CSS-bestanden hebt.
Volledige laadtijd i.p.v. interactiviteit
Daarom kan je “Load Time” bij Pingdom veel slechter lijken. Pingdom wacht vaak tot alles geladen is, inclusief tracking scripts, advertenties of externe fonts. PSI/GTmetrix focussen meer op wanneer de site bruikbaar wordt (LCP, FCP).
Hoe ziet het eruit?

Omvang website / Dataverbruik
Misschien niet direct waar je aan denkt, maar de omvang (in MBs) van je website zegt vaak ook iets over hoe je website presteert. Ons collectieve dataverbruik in de wereld schiet echt ’through the roof’ de laatste jaren, en er wordt verwacht dat dit alleen nog maar erger gaat worden. Dit is niet nodig. Er zijn mogelijkheden om ons dataverbruik significant te verlagen.
Websites spelen hierbij een rol. Bij WP Twan optimaliseer ik websites zo, dat de omvang van een site zo klein mogelijk blijft.
Eerst is het belangrijk om te weten wat de grootste oorzaken zijn van de omvang van een website.
Een clean WordPress install
Deel je kennis! Deel deze post met je netwerk: